Ranthamborhe

28 januari 2019 - Ranthambore National Park, India

Weer vroeg op vandaag. Om zeven uur kunnen we in het resaurant een bakje thee of koffie krijgen, waarna we om kwart over opgehaald zullen worden. Achteraf hadden we wel tijd voor 10 kopjes en een heel ontbijt, want....... De "drivers" staken vandaag😳
Dus is het afwachten of ze komen en wanneer ze komen.
Samen met onze "deense vrienden" de tijd doorgekletst. En ja hoor.... Tegen achten worden we opgehaald. Klein voordeel.....het is een uurtje minder koud, en dat is nog koud genoeg in een open jeep😬
De hele safari zal in teken staan om de tijger te vinden. En die laat zich, zo horen we om ons heen, zich lang niet altijd zien.
Er zit een snelle jongen achter het stuur, en die maakt er zo nu en dan een dolle rit van. De guide leert ons dat we moeten letten op de "warning-call". De waarschuwingsroep van andere dieren dat het grote roofdier in de buurt is. De driver zet ons op de rand van de afgrond😖 en dan zoeken en kijken. En ja, wij hebben geluk. Daar kont hij rustig uit de bosjes naar beneden gewandeld. Hij loopt langzaam naar het water toe waar hij uitgebreid gaat drinken.
We hebben dit tafereel uitgebreid kunnen fotograferen. Gelukkig wel van veilige afstand, al weten we nu dat mensen niet op het menu staan van deze grote jongen.

Verder is de omgeving niet supermooi. Erg stoffig en niet zo groen zoals wij het graag zien. Nog wel veel andere dieren gezien waaronder ook een zonnebadende krokodil.
Waarschijnlijk zou díe ons wel lusten....
Verder was het een heerlijke rit. Lekker hard ronscheuren over slechte/geen wegen bij een steeds aangenamer wordend temperatuurtje.
Weer terug bij het hotel ons ontbijt ingehaald en daarna heerlijk in het ☀gezeten. Gelukkig hebben we een wekker gezet, want we hebben wel een stukje gemist😴😴
Vanmiddag gaan we weer op pad om een ander deel van het park te verkennen.
In tegenstelling tot vanmorgen mogen we ons nu een kwartiertje eerder melden. We halen eerst nog een engelse gast op wiens vrouw in het hitel bleef vanwege " a coff" Maar nadat we zijn lawine van woorden meemaakten vermoedden we dat ze gewoon zin had in een rustig middagje.
Ook zullen we het woord ' brexit' niet meer kunnen horen zonder aan hem te denken😉
Vanmiddag gaat alles wat rustiger. We zien weer verschillende dieren, maar onze grote vriend laat zich niet zien, ondanks de niet aflatende inspanning van onze guide.
Wel grappig om te zien dat we niet de enige waren die op een bepaalde plek vol verwachting uitkeken naar een teken van de tijger. De guides hebben onderling contact en als er een spoor gevonden wordt, wordt dat met de anderen gedeeld.
Inmiddels begint het alweer frisser te worden. De zon verdwijnt zachtjesaan achter de bergen. Het park gaat om half zes dicht, dus er moet gas op de plank om op tijd bij de uitgang te zijn. Klokslag half zes zijn we bij de gate en rijden richting het hotel. We komen geheel verkleumd aan. Suze springt gelijk onder de hete douche. Helaas is het een wisselvallig en ook koude douche 😩 en probeeed ze onder de dekens weer wat warm te worden. Zodra de zon hier onder is zakt de temperstuut in rap tempo richting de 10 graden. De bediening in het restaurant loopt dan ook met jas, sjaal en muts.

1. André:
    28 januari 2019
    Vroeg uit je bed, dan een staking meemaken, vervolgens de koude trotseren en een dolle rit meemaken. Je moet er wat voor over hebben om van dit rijtje wilde beesten in het Ranthambore National Park er toch zomaar 4 af te kunnen strepen: tijgers, luipaarden, gestreepte hyena’s, jakhalzen, lippenberen, moeraskrokodillen, wilde zwijnen, diverse herten soorten en vele verschillende soorten vogels.