Jaiselmer, the golden city

3 februari 2019 - Jaisalmer, India

Een nachtje in de tent. Het is toch wel koud en omdat de hygiëne toch flink te wensen overlaat gaan we met kleren aan het bed in. Er is eerst nog veel rumoer. De klas gaat nog op pad. Geen idee wat hier in de buurt te doen is, maar zo te horen hebben ze er zin in.
Halverwege de nacht wordt Suze wakker van de kou. Een paar dikke dekens extra en toen konden we weer lekker warm verder slapen.
We gaan niet douchen want de sanitaire voorziening nodigt daar niet voor uit😖 Wel krijgen we alvast een kopje thee van de "manager". Zal wel gedacht hebben... Goed begin van de dag. Voor het ontbijt lopen we een stukje de desert in voor de sunrise. Geen kamelen-files deze keer maar mooi rustig👍🏼
We halen nog snel een ontbijtje. Het terrein doet ons denken aan    Glemmer op zondagmiddag na alle feestelijkheden. Sanju heeft in de bus geslapen. Er was geen guesthouse in de buurt en dacht waarschijnlijk in de auto te moeten tukken. Hij durfde waarschijnlijk niet gebruik te maken van ons
" Not-indecent-proposal" om bij ons in de tent te slapen😉

Na het ontbijt nemen we ook afscheid van de juffen en ze geven aan dat ze het gisteravond heel gezellig vonden dat we met hun hebben gedanst. Zelf de students die eerst een beetje schuchter waren vonden het heel erg leuk. Hebben zij ook weer een leuk verhaal te vertellen als ze thuis komen 😜

Aangekomen bij ons hotel gaan we inchecken. We zijn een beetje vroeg en onze kamer is nog niet klaar. We gaan lekker op het dakterras een bakkie doen en werken ons reisverslag bij. We hebben nu weer WiFi en hebben ook weer contact met de buitenwereld 😊 Om 11 uur staat onze gids klaar om ons mee te nemen voor een volgende tour. we gaan naar de oude stad die binnen een fort ligt op een berg.

Dit keer een fort wat gewoon bewoond wordt, en waar vele handeltjesworden gedreven, vooral voor toeristen.

Bijna alles is hier met yellow stone gebouwd en de zogenaamde haveli’s zien er prachtig uit. Alles met zeer veel details van stone carving. Onze gids is een “mannetje” met redelijk veel tekst, maar kan ook vrij kort en duidelijkzijn in de omgang. Maar was ook geduldig als wij ergens wilden kijken. Hij vond altijd wel iemand voor een praatje. Na vele Haveli’s ziet hij in dat de bazaar meer onze interesse heeft. We scoren wat gesuikerde pinda’s Bij een stalletje. Iets wat we morgen in de trein ook wel kunnen gebruiken. Morgen hebben we de tijd aan ons zelf (eindelijk zonder guide en driver 😎) en willen met een tuc tuc richting de oude stad gaan om nog wat inkopen te gaan doen. Sanju gaat vandaag met de auto terug richting Delhi. We geven hem de meeste bagage mee in de auto en zullen hem later weer treffen in Delhi. Waarschijnlijk is hij eerder in Delhi dan wij 😳

Vanavond eten we op loopafstand bij een restaurantje. Het is de eerste keer zonder chauffeur die ons ergens dropt. We bestellen lokale lekkernijen no spicey en voor Jannie natuurlijk weer Garlic Naan erbij. Tijdens onze vakantie hebben we bijna elke keer vegetarisch gegeten. De keuze is reuze en onze darmen kunnen het goed verdragen. Hoe het allemaal heet zijn we vergeten 😳 Herkenbare ingrediënten zijn bloemkool, aardappel, erwten, linzen, ei, deegwaren en tofu. Dit alles in rijkelijk smakende sprutjes. Tijdens het eten zitten we vrijwel altijd buiten echter met behoorlijk wat kleding aan. Het is best fris en de omslagdoek van Anne wordt volop gebruikt.

1. Hedwig:
    3 februari 2019
    🤗 Ai, dus nog een paar dagen nog extra genieten van jullie prachtige verhalen en dan weer afkicken! Tenzij jullie de verhaallijn thuis doorzetten 😅...
    Ben benieuwd wat jullie de komende dagen nog voor moois gaan zien en van zullen genieten !!!