Jaipur, the pink city

26 januari 2019 - Jaipur, India

Voor de wekker van 5.30 zijn we wakker. Suze duikt onder de douche en ik blijf nog ff liggen ☺️ Sanju brengt ons in donker naar de afgesproken plek waar 2 mooie mountainbikes voor ons klaar staan. We starten onze tour met leuke jonge kerel die ons richting de groente -en bloemenmarkt brengt. Veel bedrijvigheid van mensen die hun waren rijkelijk op de grond hebben uitgestald. Vele kleuren en geuren komen je tegemoet. Vervolgens op naar een Hindi tempel waar we worden verwelkomt met vrolijk en opzwepend gezang. De mensen bidden tot de God van de liefde, Ganisha.  Om 8 uur komt zijn beeld tevoorschijn achter een gordijn. Iedereen is lyrisch en wil laten horen dat ie er is. Het geeft een geweldige positieve vibe. Nadat we de schoenen weer hebben aangetrokken fietsen we verder voor een speciaal kopje thee. We stoppen ergens aan de weg waar vele mensen staan. Ze staan voor een heel klein zaakje die wij normaal gesproken totaal voorbij gelopen zouden zijn. Er zit een man, bij een gaspit met een aftandse pan, te roeren in een melkachtige vloeistof. Dit moet het speciale theetje zijn 😳 Gelijk denken wij, zijn onze magen daar tegen bestand. We zien gelukkig dat het flink kookt en hebben er vertrouwen in om het te kunnen drinken. We krijgen de thee in een aardewerken kopje waarin de smaakt van de thee nog beter tot zijn recht komt. En jaaahhh het smaakt heerlijk!!  Samen met nog een lokale vernappering in de vorm van een soort broodje met aardappel maakt het deze mooie ervaring kompleet. Bij terugkomst van de fietstour gaan we genieten van de zon en een mooi uitzicht tijdens ons ontbijt.

Om 10.30 worden we alweer opgehaald voor onze city tour. Jaahh een beetje de gang erin houden 🤪 Het Amber Fort staat eerst op het programma. Een enorm paleis  in de oude ommuurde stad van Jaipur. Er staat een grote file auto’s naar het paleis. We kunnen ook op de rug van een olifant maar we besluiten liever te voet te gaan. Onderweg worden we  regelmatig aangesproken door mensen die hun waren aanprijzen. Al pratend lopen ze een heel eind met je mee in de hoop dat ze toch een teken van contact bij je kunnen bespeuren in de vorm van een lach, een woord of een gebaar, ook al is het negatief. Eenmaal binnen zien we dat de bouwstijl hier veel anders is dan die we eerder hebben gezien. Het is lichter van kleur en de ruimtes zijn kleiner (gezelliger) en met veel kleur versierd.

We worden rondgeleid door onze eigen " Rick Felderhof". Door zijn verhalen zien we de taferelen uit het verleden zo voor ons..... het plein is mooi aangekleed, muurschilderingen en zachte tapijten op de grond. Mooie gordijnen bewegen mee op de wind. Vrouwen dansen voor de koning die vanuit de galerij toekijkt. Dit alles onder het licht van de maan....... En zo kunnen we in elk deel van het fort onze fantasie de vrije loop laten.

Terug naar het heden. We komen terecht in een stoffenwinkel. Een overweldigend aanbod van stoffen in de meest fantastische kleuren. We besluiten om wat te laten maken. Jannie kiest voor een tuniek in blauw met rood, en Suze gaat voor een bloes in gebatikte blauwe stof. Alle maten worden genomen en binnen een paar uurtjes zullen ze het afleveren in het hotel. Wat een service👍🏼
Hierna bezoeken we het observatorium. Allerlei goed doordachte instrumenten voor het bepalen van de stand van de zon, de tijd of de sterrebeelden. Maar we zijn niet meer helemaal bij de les......too much information🤨
Ook het citypalace is prachtig en indrukwekkend maar alle jaartallen, koningen, goden en fraaie bezittingen kunnen ins niet meer erg boeien. We zijn een beetje "paleismoe" en hebben geen "fort-fut" meer.
We gaan lekker terug naar het hotel waar we heerlijk op het dakterras van het zonnetje genieten.

Het is Jannie gelukt om een skypeverbinding te maken met het thuisfront. Zo kunnen we even kletsen met Andre en Sanne.
Het wordt tegen de avond toch wel fris. We gaan niet te laat voor een hapje eten. We zijn benieuwd wat Sanju nu weer voor ins bedacht heeft🤔
We rijden de meest onmogelijke straatjes door om uiteindelijk bij een restaurant naar binnen te gaan, en waar je tenslotte weer buiten terecht komt. Weer muzikanten en een danseres die het lekkere eten begeleiden.
Na een lekker kopje koffie weer naar het hotel. En...onze pakjes zijn er. Snel openmaken en passen. En wat blijkt..... Het zit alsof het voor ons gemaakt is😉

1. Wilma:
    26 januari 2019
    Wauw, jullie besteden jullie tijd daar heel goed. Wat een indrukken. Mooi beschreven ook; ik zie en ruik bijna letterlijk wat jullie zien en ruiken. Heel fijn om te vernemen dat jullie het zo naar het zin hebben. Heel veel plezier nog.😘
  2. Familie Boekema:
    27 januari 2019
    Geweldig, wat ontzettend leuk om jullie zo te volgen. Wat een bijzonder avontuur voor jullie😍
    Genietse vooral en maak er een onvergetelijke reis van😘
  3. André:
    27 januari 2019
    Leuk dat jullie beiden aan het schrijven zijn. Een ieder heeft toch zo zijn eigen stijl van het weergeven van de belevenissen die jullie samen meemaken. En zo te lezen is het een geheel andere wereld dan het "saaie" Nederland ;-)
  4. Jeltsje Bangma:
    27 januari 2019
    Ik bin beniid nei jimme Indiase nije klean. Fast prachtig moai wurden.