Agra

24 januari 2019 - Agra, India

Na een korte nacht laten we ons verrassen met het ontbijt. Eerst wat ananas, papaya en een banaantje. En Chai tea uitproberen. Is chai thee met veel melk. Apart smaakje, niet vies maar qua smaakt niet herkenbaar. Toch ook maar wat koffie proberen naast toast en een gekookt ei, wat bami en iets aardappeligs. En een soort vegaballetjes en soort zoet brood. Mooie combi.

Om 9 uur is onze chauffeur weer fris en fruitig verschenen. Op naar Agra. Eerst de stad uit. Valt niet mee. Wat een drukte, en de enige regel lijkt te zijn.... rustig maar vastberaden je auto er tussen schuiven. Uiteraard met veel getoeter.

Onderweg en bakje in een soort wegrestaurant. En vervolgens verder. Waar we in het begin van de tocht nog wel wat praatjes hebben, vallen later de ogen regelmatig dicht.

Eenmaal in Agra  eerst de spullen naar het hotel brengen. Ze verwachtten ons al (belletje van de chauffeur)en e.e.a. is snel geregeld.

Dan brengt Sanji ons naar een restaurant voor de lunch. Dit blijkt een goede keus te zijn. Heerlijke gerechtjes. Rijst met een heerlijk groeteprutje, vegaballetjes met mintsaus en naanbrood. En voor de smaak geen pepermuntje na maar een lepeltje van.... ja, wat is het eigenlijk. We kunnen iets herkennen van suiker, kokos en kruiden. Best lekker.

En nu naar de Tai Mahal. Onze ‘guide’ loodst ons overal zo door en brengen voor we het weten zien we het o zo bekende beeld van de Tai Mahal. Onze gids heeft de sokken er goed in. Vertelt veel in Indiaas Engels, waarvan we wrsch niet veel van onthouden  Wel weten we nog dat het in 17 jaar gebouwd is, en dat er daarna nog 5 jaar aan de versiering gewerkt is........wij waren afgehaakt. Hij wist wel de goede plekjes voor de perfecte plaatjes.

Al met al zeer indrukwekkend met een mystiek sfeertje. Terug op de parkeerplaats konden zo weer de auto in ( belletje) en op naar het rode fort. Ook groot en groots, maar leefde wat minder voor ons. Wel weer mooi uitzicht op de Tai Mahal vanaf de andere kant van de rivier.
Toen gekeken hoe marmer bewerkt werd met inleg van kleuren. Heel knap, erg arbeidsintensief en ......niet onze smaak. Jammer, niets gekocht.
Na een klein tukje/ foto's uitzoeken in het hotel leverde Sanju ons af bij een restaurant........een helverlicht en ongezellig hok, waar niemand zat. Maar goed. Het eten was lekker.
Weer bij het hotel hoorden we muziek en vuurwerk. Bleek een trouwfeest aan de gang te zijn.( Goede tijd volgens verschillende goden).
"Onder begeleiding" van Sanju de straat over en even bij het feestgedruis gekeken. Veel licht en veel lawaai. Wel mooie mensen in feestelijke kleding.
Gelukkig weer heelhuids terug ( toeterende auto's, slalommende tuctuc's, brommers zonder licht en rare putten in de weg).
Nog geen 24 uur hier en al zoveel gezien.

1. André:
    24 januari 2019
    Leuk om iets van jullie 1e ervaringen met India mee te kunnen krijgen. Zo te lezen, een geheel andere wereld. Een wereld waar jullie chauffeur Sanju jullie mooi doorheen loodst als ik het zo lees. Veel pracht en praal en geheel ander eten. Tsjaa, een heel andere cultuur. En dat op maar zo'n 7 uur vliegen vanuit ons koude kikkerlandje waar de straten nog wit zijn van de sneeuw. Hier is het "lekker" koud; een paar graden onder het vriespunt. Ook geheel anders dan bij jullie. Ik stel me voor dat jullie er lekker zomers bij lopen. Geniet ervan!
  2. Wilma:
    24 januari 2019
    Lieve Jannie en Suze,
    Leuk om jullie eerste reiservaring van India mee te beleven. Zo te lezen hebben jullie al heel veel gezien. Ik kan me voorstellen dat jullie overspoeld worden door heel veel indrukken. In gedachten ben ik bij jullie. Ben heel nieuwsgierig naar de foto's. Veel plezier nog. 😘
  3. Miriam:
    20 februari 2019
    Wauww..wat een avontuur!
    Prachtig om te lezen
    wat een andere cultuur
    mooi zo als jullie ons mee laten kijken..je ruikt de geuren bijna en ziet de kleuren voor je..Heel mooi gedaan..daarna de foto s nog ter bevestiging
    Top
    Nog maar lekker nagenieten...